Flygning Online
Efter ett tag i luften kan det kännas rätt ensamt att flyga i den enormt stora digitala replikan av vår värld och en söker sig vidare mot att flyga med andra. Det kan handla om allt från formationsflygning med F-16 till kommerciell sådan i exempelvis A320 under SAS – Scandinavian Airlines färger vilket givetvis är precis det innehållet som följer handlar om. Notera att den mest dominanta online flygningen, nämligen i form av välorganiserade nätverk, ställer krav att piloten vet hur denne kan hantera farkosten samt åtminstone grundläggande flygteori, navigation och radiofraseologi. Är du obekant med allt detta kan det vara värt att gå igenom vår teori avdelning.
Nätverk
Majoriteten av de flesta svenska piloters multiplayer flygningar sker i ett av de dominanta nätverk: VATSIM, IVAO och PilotEdge. Det finns givetvis fler alternativ men det är bara de ovannämnda vi kommer gå igenom i detta avsnitt.
Det ovanstående nätverk har som gemensamt är att de samtliga består av två grundläggande delar:
- Piloter som förser nätverket med flygfarkostar
- Trafikledning även kallat ATC direkttaget ur engelskans Air Traffic Control
Väl ansluten till dessa nätverk så följer man i stort sett samma regler som riktiga piloter och trafikledare gör i riktiga livet och det kan upplevas som lite skrämmande för den o-initierade men räds inte då denna känsla försvinner med erfarenhet; meddelar man trafikledningen att man är nybörjare vid radiokontakt eller skriver det i ens remarks fält så kommer trafikledningen visa mer hänsyn till dig och den situation du befinner dig i. Är du överbelastad så tveka ej heller att säga det till ATC’n så kommer de hjälpa till utifrån bästa möjliga förmåga. ATC är till för att hjälpa dig nå din destination på ett säkert sätt samt ge tips och information under flygningen.
VATSIM
Den absolut mest populära gratis världsomfattande nätverk är VATSIM som är avsedd för att simulera trafikflyg samt allmänflyg världen över. För att ansluta till nätverket krävs det att en har ett konto registrerat och aktiverat. Om du nu är svensktalande rekommenderas det att gå med i VATEUD – VATSIM Europe Division under registreringsprocessen för att sedan kunna gå med i VATSIM Scandinavia, vilket är den skandinaviska delen av VATEUD. För att kunna vara registrerad som trafikledare i denna region behöver man vara registrerad som ATC i den skandinaviska regionen, således en ej är något som kallas för visiting controller.
När självaste registreringen är klar så skall viss mjukvara installeras, så kallad klient, för att kunna ansluta till nätverket med; vad denna klient är beror på vilken simulator mjukvara som används. Nyligen har VATSIM uppdaterat sin bakomliggande arkitektur för att stödja en förbättrad simulering av radiokommunikation, något som har lett till frågeställningar hos vissa om huruvida deras klient är kompatibel. I länken ovan så visas alla supportade klienter som gäller efter denna uppdatering samt hur man uppdaterar till senaste version och det framgår likväl vilka klienter som ej kommer förses med uppdateringar i framtiden. Flyger man cross-plattform dvs. använder olika simulatorer är klienten Swift den som rekommenderas då den är den enda som supportar cross-plattform bruk, den har också i skrivandets stund den bästa model matching, speciellt för x-plane, som ger en full kontroll över vad du ser. Nackdelen med att flyga swift är att den har en hög inlärningskurva, men dess rena funktionalitet väger upp för brist i användarvänlighet enligt mig (Drago). Swift kan tyvärr ej heller VR-vänlig, men den kan likväl annat köras via ett LAN-nätverket i hemmet via en padda eller dator om man så önskar. För de som behöver hjälp med att installera och använda swift så har jag skapat SWIFT handledningsklipp som går igenom allting man behöver veta för att ansluta till VATSIM. Önskar man istället ha ett enkelt gränssnitt är klienter vPilot eller xPilot att rekommendera beroende på simulator en använder.
Första anslutning
Första anslutning sker genom att man startar simulatorn i Administratörsläge med en startpunkt från en gate/plattans stand/allmänflygets parkeringsområde. Man får under inga omständigheter logga in direkt på en bana eller taxibana – man riskerar varning och efter upprepade fall även avstängning. Som Callsign anger du dina initialer, i mitt fall heter jag Drago blagojevic så jag skriver DB_OBS. Det sist nämnda markerar att du bara observerar trafik och flygledningen. I din klient finns det vid inloggning ett fält du ska bocka i som heter observer. Detta kommer ”ghosta” dig så att bara du ser trafiken och kan lysna på radio men varken trafiken kring dig eller trafikledningen kommer veta att du är där. När du är inloggad som observer så pratar du ej i de aktiva frekvenser. För att se var trafiken finns eller ATC så kan du använda exempelvis vRoute eller annan online-checker.
Efter att du har lekt runt med mjukvaran lite är det givetvis dags att göra ditt första radio anrop – ett drag som kommer vara minne för livet! Avsluta din nuvarande förbindelse till nätverket och logga in återigen men denna gång under annan anropsnamn, exempelvis SAS664, med observer mode urbockat. Vid radiokommunikation så har i regel ett flygbolag registrerat ett eget anropsnamn och SAS664 kommer läsas som Scandinavian 6 6 4. Använder du allmänflyg ska du i regel bokstavera enligt radioalfabetet, exempelvis SE-UCD som är ett svenskt plans registreringsnummer, så matas det in SEUCD vilket är på svenska Sigurd Erik Urban Cesar David (Eng. Sierra Echo Uniform Charlie Delta). För mer information se delkapitel radiofraseologi.
IVAO
IVAO är likt VATSIM ett gratis nätverk som en ansluter till för att simulera en mer verklighetstrogen online flygning med både ATC men också andra flygplan. Till skillad från VATSIM så är IVAO mer fokuserad på en någorlunda enklare användarupplevelse och kan upplevas som mer avslappnad miljö att flyga i. Till skillnad från VATSIM så hyser IVAO enligt mig en alldeles suverän dokumentation för piloter, något som jag personligen anser alla piloter bör registrera sig åtminstone på ivao för, såväl som lättare hanterlig mjukvara. Den har ett lättförståeligt system av ratings och hur man får dessa samtidigt som de har ett mer ”tävlingsinriktad” framförhållning då en användares profil kan visa eventuella ratings och badges samt flygtid som en har gjort.
Första anslutning
Samma regler som gäller på VATSIM gäller även här så läs VATSIMS första anslutning. För att se var det finns traffik eller var det finns ATC så är det WebEye som skall användas.
Multiplayer
Letar en efter mycket action eller rentav vill bara flyga med kompisar utan att upleva alltförmycket lagg eller följa regler är följande kapitel värda att läsa. Det som är nämnvärt är att de flesta simulatorer har någon form av multiplayer och att, till skillad från ovannämnda nätverk endast stödjer en simulator åt gången, vilket är fallet med DCS: Digital Combat Simulator genom vilken man måste hosta egna servrar eller köra en direkt peer-peer connection.
JoinFS
JoinFS är ett tillägg till simulatorer för x-plane samt ESP (FSX, P3D) familjer av simulatorer vilket möjliggör en peer-peer connection eller en serverbaserad sådan mellan ett flertal användare med oerhört bra förbindelse utan någon latency.